Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
sklepy internetowe

Podstawy pozycjonowania sklepu w wyszukiwarkach

Zamieszczony w Artykuły przez Przemek Prekurat dnia 09/10/2007

Wyszukiwarki internetowe, a w szczególności Google, stały się obecnie głównym źródłem ruchu i zamówień w sklepach internetowych, w związku z tym niezwykle ważna jest obecność w nich na wysokich pozycjach. W tym artykule skupię się na podstawowych terminach związanych z pozycjonowaniem oraz skutecznych strategiach, które pozwolą Ci na wyraźne zwiększenie liczby potencjalnych klientów odwiedzających strony sklepu, a w efekcie również liczby złożonych zamówień.

Dodawanie strony do wyszukiwarek

Świeżo po założeniu sklepu nie będzie on w ogóle widoczny w żadnej z wyszukiwarek, gdyż nie mają one możliwości dowiedzenia się o jego istnieniu. Nowe strony trafiają do indeksów wyszukiwarek na dwa sposoby: ręczny i automatyczny.

Pierwszy z nich wymaga podania wyszukiwarce adresu, pod jakim znajduje się stron, dzięki czemu robot (specjalny program) będzie mógł ją odwiedzić i dodać do swojej bazy. Formularze pozwalające na przekazanie takich informacji głównym polskim wyszukiwarkom znajdziesz pod poniższymi adresami:

Google – http://www.google.com/addurl/?continue=/addurl

Onet – http://szukaj.onet.pl/dodaj/dodaj.html

Wirtualna Polska – http://szukaj.wp.pl/dodaj.html

W każdym z nich wystarczy podać jedynie adres strony głównej. Pozostałe strony sklepu wyszukiwarka znajdzie już automatycznie.

Drugim sposobem jest automatyczne zindeksowanie sklepu przez wyszukiwarkę po tym jak znajdzie ona link do nas na innej stronie, którą wcześniej odwiedziła. Każdy robot indeksujący strony odwiedza po kolei wszystkie linki jakie znajdzie w internecie na analizowanych w danym momencie stronach. Wystarczy, że zamieścisz linki do Twojego sklepu na innej stronie, która jest już w wyszukiwarce (np. w katalogu internetowym, na forum czy blogu), a możesz mieć pewność, że po pewnym czasie również i Twój sklep dołączy do bazy wyszukiwarki. Okres czekania będzie wynosił zazwyczaj kilka dni i będzie tym krótszy im większa liczba linków do Twojego sklepu jest w sieci i im bardziej popularne są strony na których zostały one umieszczone.

Mapa witryny

W celu usprawnienia indeksowania Twojego sklepu przez Google można skorzystać z narzędzi dla webmasterów i wskazać wyszukiwarce pod jakim adresem znajduje się Mapa witryny. Sklepy InteliShop są wyposażone w opcję jej automatycznego generowania, więc wystarczy, że w panelu administratora przejdziesz do zakładki Marketing i skopiujesz odpowiedni adres z podstrony Google – Mapa witryny. Mapa ta zawiera adresy wszystkich podstron Twojego sklepu, dzięki czemu masz pewność, że Google niczego nie pominie.

Od czego zależy pozycja w wyszukiwarce

Sposoby oceniania stron przez wyszukiwarki i określania ich kolejności w wynikach wyszukiwania cały czas ewoluują, lecz główne czynniki jakie mają na to wypływ można sprowadzić do:

  • kodu strony
  • treści
  • linków

Kod strony

Wszystko co nie stanowi treści strony powinno być sprowadzone do niezbędnego minimum i w miarę możliwości przeniesione do zewnętrznych plików. W związku z tym nie wskazane jest stosowanie szablonów opartych na tabelach i skupienie się na opisanych w pliku CSS warstwach (znaczniki DIV). Pozwoli nam to w znacznym stopniu odchudzić kod, na czym skorzysta zarówno nasza pozycja w wyszukiwarce jak i szybkość ładowania stron sklepu. Wierne trzymanie się najnowszych standardów przy tworzeniu szablonu sklepu daje nam ponadto pewność, że będzie on prawidłowo wyświetlany w różnych przeglądarkach i systemach operacyjnych, co uchroni nas przed niepotrzebną utratą klientów.

Zgodność kodu strony ze standardami XHTML można sprawdzić korzystając z Validatora.

Szablon sklepu powinien ponadto odpowiednio eksponować na poszczególnych podstronach nazwy kategorii czy produktów. Służy temu umieszczenie ich wewnątrz znacznika TITLE w nagłówku strony, a także w znaczniku H1 w jej treści.

Dodatkowym plusem będą przyjazne dla wyszukiwarek adresy podstron, zawierające w sobie wspomniane nazwy. Przykładowo:
http://demo.intelishop.pl/Przykladowa-kategoria-2-k5/

Treść

W sklepie internetowym treścią są głównie opisy produktów i kategorii. Przy tworzeniu opisów powinno zadbać się o ich unikalność oraz nasycenie słowami kluczowymi. Dla Google duże znaczenie ma unikalność tekstów obecnych na danej stronie internetowej, więc w miarę możliwości warto urozmaicać i rozbudowywać standardowe opisy produktów dostarczane przez producentów lub dystrybutorów. Nasycenie słowami kluczowymi sprowadza się natomiast do zadbania o obecność w tekście wyrażeń dla których chcemy być wysoko w wyszukiwarkach (warto stosować również pogrubienia czyli znaczniki STRONG).

Linki

Wymieniony jako ostatni, lecz prawdopodobnie najważniejszy czynnik budowania wysokiej pozycji w wyszukiwarkach. Każdy sklep powinien aktywnie zabiegać o linki na innych stronach, prowadzących do sklepu. Mogą to być zarówno płatne linki reklamowe jak i odnośniki z treści informacji prasowych czy notek pojawiających się na forach i blogach. Rozgłos i promowanie sklepu na innych stronach są ważne same w sobie, ale dodatkowo warto zadbać o linki, które wzmocnią pozycję sklepu w wyszukiwarkach.

O wartości danego linku decydują następujące czynniki:

  • Anchor text linku
    Anchor text jest słowem lub wyrażeniem, które staje się linkiem i w które kliknięcie powoduje przeniesienie do naszego sklepu. Przykładowo w linku sklep z grami anchor text linku stanowi wyrażenie „sklep z grami”. Element ten powinien być identyczny jak wyrażenie dla którego pozycjonujesz. W przypadku, gdy linkiem nie jest tekst lecz grafika anchor text stanowi zawartość parametru ALT obrazka.
  • Tematyka strony na której dany link został umieszczony
    Największe korzyści będziemy mieli z linków umieszczonych na stronach zawierających treść powiązaną z wyrażeniem, pod które chcemy wypozycjonować nasz sklep. Przykładowo linki do podstron konkretnych produktów warto umieszczać np. pod ich recenzjami na innych stronach. W tej sytuacji nazwa danego produktu znajduje się w tytule i treści strony na której zamieszczamy link, co wzmacnia jego działanie i w efekcie podnosi pozycję sklepu w Google przy szukaniu konkretnego produktu.
  • Pozycja strony na której zamieszczamy link w Google
    Na moc linku ma również wpływ pozycja w wyszukiwarce strony na której jest on umieszczany. Im wyżej jest oceniana dana strona przez Google dla danego wyrażenia (im wyższą pozycję zajmuje wynikach wyszukiwania), tym cenniejsze są linki na niej umieszczone.
  • Liczba linków na stronie na której zamieszczamy link
    Im mniejsza jest ta liczba tym większe znaczenie będzie miał nasz link i większy będzie jego wpływ na pozycję strony.

Istotne są zarówno linki przychodzące z innych stron jest i sposób linkowania wewnętrznego w obrębie sklepu. W przypadku tych drugich powinniśmy zadbać o wszystkie powyższe elementy, a dodatkowo zredukować do minimum linki wychodzące ze sklepu, czyli kierujące na inne strony internetowe.

Podsumowanie

Pozycjonowanie jest zagadnieniem dosyć złożonym i nie sposób wyczerpać temat w jednym artykule, jednak stosowanie zawartych powyżej rad powinno wyraźnie poprawić pozycję Twojego sklepu w Google i innych wyszukiwarkach, a tym samym przyczynić się do zwiększenia obrotów. Ponadto jeżeli korzystasz z jednego z szablonów InteliShop masz pewność, że kwestiami technicznymi (kodem sklepu) zajęliśmy się za Ciebie i jedyne na czym musisz się skupić to właściwa treść i pozyskiwanie linków na innych stronach.

PS. Polecam również dwa e-booki, który znakomicie rozwija poruszone tutaj zagadnienia: Pozycjonowanie dla początkujących oraz Pierwsze miejsce w wyszukiwarkach.

Dodaj komentarz

Imię i nazwisko (required)

E-mail (nie zostanie opublikowany) (required)

WWW

© InteliMedia | Blog | Regulamin | Polityka Prywatności | Kontakt