Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
sklepy internetowe

Jak założyć własny sklep internetowy?

Zamieszczony w Artykuły przez Przemek Prekurat dnia 04/11/2007

W poniższym artykule znajdziesz wszelkie wskazówki pomocne przy zakładaniu własnego sklepu InteliShop. Pomoże Ci on przejść przez szybką rejestrację, a następnie wskaże elementu, które wymagają ustawienia, aby móc rozpocząć sprzedaż we własnym sklepie internetowym.

Rejestracja

Zakładanie sklepu należy rozpocząć od formularza rejestracji, który pozwoli na stworzenie konta i nowego sklepu w systemie InteliShop. Na stronie z formularzem należy podać swój e-mail i hasło (umożliwiające później zalogowanie do panelu administratora), a po kliknięciu w przycisk Dalej nazwę nowego sklepu, adres pod jakim chcemy, aby się znajdował (po rejestracji będzie można podłączyć także własną domenę) oraz Plan wg którego mają być naliczane opłaty. Niezbędna będzie również akceptacja regulaminu. Całość procesu nie powinna zająć dłużej niż 3 minuty.

Po wypełnieniu formularza pojawi się ekran instalacyjny i Twój sklep będzie gotowy. Od tej pory na podany e-mail i hasło można już się logować do głównego panelu zarządzania sklepami, który zawiera listę Twoich wszystkich sklepów, opcje zakładania nowych, możliwość zmiany Planów i historię rozliczeń.

Panel ten znajduje się pod adresem: panel.intelishop.pl

Adresy paneli zarządzania poszczególnymi sklepami zależą od adresu samego sklepu i tworzy się je dodając na ich końcu /admin/, przykładowo http://demo.intelishop.pl/admin/

Do panelu administratora konkretnego sklepu można się zalogować również na stronie głównej InteliShop.pl (formularz w prawej kolumnie).

Wygląd sklepu i własne logo

Atrakcyjny wygląd sklepu i elementy jego identyfikacji takie jak dobrze wyeksponowane logo stanowią niezwykle istotne składowe budowania rozpoznawalnego, odróżniającego się od konkurencji sklepu.

W panelu administratora odwiedź zakładkę Treść i wygląd, a następnie przejdź (korzystając z menu po lewej) do Galerii szablonów. Znajdziesz tam darmowe szablony, które można wykorzystać w Twoim sklepie. Dostępna jest również opcja stworzenia indywidualnego projektu graficznego dopasowanego do asortymentu sklepu i stworzonego wg Twoich wytycznych.

W przypadku korzystania z jednego z darmowych szablonów należy zastąpić w nim logo InteliShop logiem Twojego sklepu. Przygotuj logo w formie pliku GIF, najlepiej z przezroczystym tłem, i zapisz je jako plik logo.gif (nazwa jest tutaj istotna). Następnie przejdź na podstronę Pliki szablonu i tam korzystając z odpowiedniego formularza (na dole) wgraj plik logo.gif na serwer. Spowoduje to zastąpienie domyślnego loga Twoim własnym.

Jeżeli znasz HTML i CSS nic nie stoi również na przeszkodzie, aby zmodyfikować kolorystykę czy układ standardowego szablonu dostosowując go do Twoich potrzeb. Można to zrobić edytując poszczególne pliki szablonu. Ich opis znajdziesz tutaj.

Dane konta bankowego i firmy

W niektórych sytuacjach, np. na ekranie potwierdzenia przyjęcia zamówienia opłaconego z góry, klient Twojego sklepu będzie miał podane informacje o koncie na które powinien dokonać przelewu. Aby informacje te były prawidłowe na stronie głównej Konfiguracji sklepu podaj dane firmy, w tym nazwę banku oraz numer konta.

Dane te będą wykorzystane również, gdy zdecydujesz się korzystać z możliwości wystawiania faktur wewnątrz sklepu InteliShop.

Dane kontaktowe

Na stronach sklepu koniecznie opublikuj dane kontaktowe, w tym adres, e-mail, telefon czy np. numer GG i nazwę użytkownika Skype. Najlepiej zrobić to w polu bocznej kolumny, widocznym na każdej podstronie oraz bardziej szczegółowo (np. załączając zdjęcia) w dziale Kontakt sklepu.

W panelu administratora przejdź do sekcji Treść i wygląd, a następnie na podstronę Kolumny boczne. Odnajdź na niej pole Kontakt i rozpocznij jego edycję wprowadzając właściwe dane. W odpowiednim formatowaniu tekstu może pomóc Ci edytor graficzny, który można włączyć jednym kliknięciem. Na tej podstronie możesz również zmieniać rozmieszczenie poszczególnych pól w kolumnach bocznych przeciągając je w odpowiednie miejsce (ikona ).

W sekcji Podstrony znajdziesz możliwość uzupełnienia działu Kontakt w Twoim sklepie, a także innych ważnych stron, takich jak Regulamin, Pomoc czy O sklepie. Poświęć chwilkę na umieszczenie tutaj niezbędnych informacji, gdyż pomoże to przekonać klientów do zaufania Ci jako sprzedawcy.

Koszty dostawy i sposoby płatności

Zanim przystąpisz do tego kroku dokonaj niezbędnego rozeznania odnośnie kosztu usług Poczty Polskiej i firm kurierskich. W przypadku tych drugich warto również zainteresować się możliwością podpisania umowy odnośnie regularnej wysyłki paczek, gdyż w tym wypadku firma kurierska jest w stanie zaoferować niższe ceny.

W sklepie InteliShop masz możliwość ustalić koszt dostawy zależny od wartości zamówienia lub łącznej wagi produktów wchodzących w jego skład. Przykładowo koszt wysyłki za pobraniem dla zamówienia o wartości do 100 zł może wynosić 10 zł, a już powyżej tej kwoty tylko 5 zł.

Ustawić to można w sekcji Konfiguracja, na podstronie Sposoby dostawy i płatności. Standardowo ustawiony jest jeden sposób dostawy z jedna cena niezależnie od wartości zamówienia. Klikając edytuj możesz zmienić zmienić podstawową cenę dostawy dla poszczególnych sposobów płatności. Klikając Dodaj nowy możesz dodać nowe koszty dostawy dla wyższych wartości zamówienia (lub wyższej wagi). W formularzu, który się pojawi wprowadź minimalną wartość zamówienia od której mają obowiązywać nowe ceny, a następnie podaj odpowiednie wartości.

Na tym ekranie możesz również dodać inne sposoby dostawy, takie jak przesyłka kurierska. Wystarczy kliknąć Dodaj nowy sposób i wypełnić formularz, wprowadzając nazwę sposobu dostawy oraz wybierając dla których form płatności ma być on dostępny.

Płatności online

Nie jest to obowiązkowy element działającego sklepu, ale jednak udostępnienie płatności kartami i poprzez przelewy internetowe stało się obecnie standardem i jest cenione przez wielu klientów. Sklepy InteliShop są standardowo przygotowane do współpracy z systemami Platnosci.pl, Dotpay i PayPal, które dbają o bezpieczeństwo transakcji odbywających się z wykorzystaniem szyfrowanego połączenia.

Jeżeli chcesz w swoim sklepie umożliwić klientom opłacenie zamówień online odwiedź stronę jednego z obsługiwanych systemów i skontaktuj się z jego obsługą w celu podpisania umowy. Gdy dopełnisz wszystkich formalności otrzymasz dostęp do panelu podglądu wszystkich płatności w danym systemie oraz niezbędne identyfikatory, które trzeba wprowadzić w konfiguracji Twojego sklepu.

W panelu administratora sklepu przejdź do zakładki Konfiguracja, a następnie z menu po lewej wybierz Płatności on-line. Kliknij na ikonę systemu z którym masz podpisaną umowę, a pojawi się krótki formularz, w którym należy wprowadzić odpowiednie identyfikatory, dostarczone przez system płatności. Na tym ekranie znajdziesz również adresy, które będzie trzeba wprowadzić w konfiguracji panelu obsługi płatności. Adresy te umożliwią przede wszystkim automatyczne oznaczanie zamówień jako opłaconych, gdy tylko płatność zostanie przyjęta.

E-maile do klientów

Nowo założony sklep ma już ustawioną treść e-maili, które będą wysyłane do klientów, ale warto dodać do nich chociażby stopkę Twojego sklepu, danymi kontaktowymi osoby odpowiedzialnej za realizację zamówienia. Możesz również dowolnie zmieniać treść samego maila, jeżeli uznasz że jest to potrzebne. Wszystko to można zrobić w dziale Konfiguracja, na podstronie Wiadomości e-mail.

Czasy wysyłki

Czas wysyłki ustawiasz indywidualnie dla każdego produktu i domyślnie masz opcję wysyłki w 24 godziny oraz 7 dni, lecz w Twoim sklepie może równie dobrze występować wiele więcej opcji. Aby je dodać przejdź do Konfiguracji, na podstronę Czasy wysyłki i edytuj lub dodaj nowe pozycje do już istniejących.

Kategorie

Podstawowym sposobem grupowania produktów w Twoim sklepie będą kategorie. Kategorie powinny być wielopoziomowe. Na najwyższym poziomie powinny znaleźć się kategorie ogólne, przykładowo Książki, a na poziomach niższych (wewnątrz tej kategorii) powinny pojawić się bardziej szczegółowe, np. Fantastyka czy Kryminał (rozsądna liczba poziomów to 2-3).

Zanim zaczniesz dodawać produkty warto rozplanować sobie strukturę kategorii Twojego sklepu, jednak nic nie stoi na przeszkodzi, aby ją później modyfikować dodając, edytując lub usuwając kategorie.

Aby stworzyć drzewo kategorii przejdź do działu Produkty i kategorie. W nowym sklepie znajdziesz domyślnie stworzonych kilka kategorii, które możesz edytować lub całkowicie usunąć i zacząć od zera. Zmiana nazwy kategorii możliwa jest dzięki linkowi umieszczonemu po prawej stronie listy kategorii. Dodawanie nowych kategorii umożliwia link z ikona plusa umieszczony pod listą.

Kategorie można również w prosty sposób sortować, przeciągając je kursorem w odpowiednie miejsce (wykorzystując ikonę ).

Produkty

Mając już kategorie czas przystąpić do dodawania produktów. Ta opcja znajduje się również w dziale Produkty i kategorie, w polu Ostatnio dodane produkty znajdziesz ikonę plusa oraz link Dodaj produkt (produkty można również dodawać przechodząc wpierw do widoku konkretnej kategorii).
Formularz dodawania nowego produktu jest dosyć obszerny, ale najważniejsze rzeczy które musisz tam wprowadzić to:

  • Nazwa produktu
  • Zdjęcie produktu
    Wybierz z dysku plik JPG lub GIF, a system zadba o jego automatyczne zmniejszenie do odpowiednich wymiarów.
  • Dostępność
    Czas w jakim jesteś w stanie zrealizować zamówienie na ten produkt.
  • Kategoria
    Jedna lub więcej kategorii, w której będzie widoczny dany produkt.
  • Skrócony opis
    Opis widoczny na liście produktów w kategorii.
  • Rozszerzony opis
    Opis produktu widoczny na podstronie danego produktu.
  • Cena produktu
    Cena po jakiej produkt będzie sprzedawany wraz z odpowiednią stawką VAT.

Ponadto możesz opcjonalnie skorzystać z możliwości śledzenia stanów magazynowych danego produktu. Zaznaczając odpowiednią opcję możesz wprowadzić liczbę sztuk jaką masz w magazynie. Klienci składając zamówienia będą zmniejszali ten stan, a gdy produkt się wyczerpie automatycznie zmieni się też jego dostępność. Ponadto, gdy klient zechce zamówić więcej sztuk niż masz w magazynie otrzyma odpowiedni komunikat.

Marketing

Tworzenie sklepu masz już właściwie za sobą. Teraz pozostaje najważniejsze, czyli marketing i promocja, w celu pozyskania jak największej liczby klientów nowo otwartego sklepu. Sposobów na zwiększanie ruchu w sklepie jest bardzo dużo. Koniecznie pomyśl o jego pozycjonowaniu w wyszukiwarkach oraz o obecności w pasażach i porównywarkach cen. Nieocenione jest informowanie o sklepie i nowych produktach w serwisach tematycznych dotyczących branży, którą się zajmujesz, a które odwiedzają Twoi potencjalni klienci czy wymiana linkami ze sklepami, które oferują inny asortyment, ale posiadają podobną grupę klientów. Nie można również zapominać o regularnych promocjach i wysyłce newslettera do dotychczasowych klientów.

O tych i innych sposobach będziemy pisać w kolejnych artykułach pojawiających się na naszej stronie. Zachęcam również do zamieszczania wszelkich pytań i sugestii w komentarzach do artykułów lub na naszym forum.

Dodaj komentarz

Imię i nazwisko (required)

E-mail (nie zostanie opublikowany) (required)

WWW

© InteliMedia | Blog | Regulamin | Polityka Prywatności | Kontakt